Nejčastější vady kontaktních čoček a jak je reklamovat
Dne: 31. 8. 2010 Autor: Redakce
Kontaktní čočky jsou vyráběny za přísných hygienických podmínek a výroba prochází několikanásobnou kontrolou jakosti. I při tak pečlivém prověřování kvality se bohužel výjimečně najdou vadné kusy kontaktních čoček.
Přečtěte si v našem článku, jaké se vyskytují nejčastější vady kontaktních čoček, jaké poškození čočky je možné reklamovat a jak při reklamaci postupovat.
Buďte obezřetní
V první řadě je důležité říci, že reklamovat se nedá kontaktní čočka, kterou si koupíte bez předchozího vyzkoušení u kontaktologa a nesedí vám - je to odborníkem neprověřená aplikace, dá se to přirovnat například k lékům, které nemáte předepsané od lékaře, a způsobí vám potíže. V těchto případech totiž pravděpodobně není příčinou špatná čočka, ale nesprávně zvolené parametry, materiál apod.
Stejně tak buďte opatrní při koupi kontaktních čoček – pokud si sami při nákupu vyberete např. jinou dioptrii nebo jiné zakřivení a otevřete už jen krabičku s blistry (plastovými vaničkami) nebo blistr, ve kterém je uložena čočka, je velice obtížné zboží vrátit – kontaktní čočky jsou zdravotnickým zbožím a pokud je narušen jejich obal, je zboží „použito“. Pak záleží na domluvě s prodejcem.
Kontaktní čočky patří do skupiny zboží, které podle § 53 odst. 8 občanského zákoníku podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání. Při opotřebení nebo otevření nelze již odstoupit od smlouvy.
Vady z výroby nebo vlastní zavinění
Celá výroba kontaktních čoček je důkladně kontrolována, jak v jakosti materiálů, tak v přesnosti parametrů. Bohužel i tak se někdy stává, že dochází k několika nedopatřením.
Nejčastějšími vadami jsou různá natržení čočky, mikroprasklinky nebo přilepení čočky k sobě, která jsou vidět po vyjmutí z blistru nebo cítit v oku hned při prvním nasazení čočky. K reklamaci této vady detailně popište, jak jste na vadu přišli. Kontaktní čočku určitě dál nenoste – mohla by vám mechanicky poškodit oko, poškrábat rohovku.
Jedním z nejnepříjemnějších, ale z nejméně častých, je vynechání stroje, který dávkuje čočky do blistrů a zatavení blistru bez čočky – kontaktní čočka pak v blistru zcela chybí. Tuto vadu je bohužel těžké reklamovat, protože vzhledem k průhlednosti čočky si málokdo před otevřením blistru všimne, že tam čočka není. Nejlepší je poslat k reklamaci blistr ještě neotevřený, pokud jej však již otevřete, záleží na ochotě prodejce reklamaci uznat nebo na přehledu výrobce.
Stává se také, že je čočka z výroby přiškvařena k okraji blistru. Pokud si toho všimnete před otevřením, pošlete čočku přímo v blistru. Pokud ne, je nejlepší k reklamaci přidat i blistr.
Téměř nikdy se nejedná o vadu materiálu. Je to zcela výjimečná závada, která je pečlivě hlídaná výrobcem. Pokud se např. vyskytuje několik podobných reklamovaných vad u stejné šarže, může dokonce dojít ke stažení této šarže. Je to ale opravdu neobvyklá situace, prokazuje se v laboratořích výrobce, ale za posledních 5 let se udála pouze dvakrát a u relativně malého množství krabiček.
Pozor ale na vlastní zavinění vady – natržení čočky je velmi jednoduché zapříčinit vlastní chybou:
- nevyjímejte čočku z pouzdra pomocí nehtů nebo tažením po vnitřní straně pouzdra, mohla by se neznatelně natrhnout nebo odřít a později celá roztrhnout – nejlepší je nechat čočku z roztoku nalepit na bříško prstu nebo ji vyndavat pinzetkou
- před uzavřením pouzdra se ujistěte, že čočka plave v roztoku a není nalepena na stěně pouzdra – zavíráním víčka by se mohla čočka poškodit
- při mechanickém odstraňování nečistot z čočky mnutím nepohybujte prstem kruhovitě ale přímo, při kruhovitých pohybech se může čočka natrhnout
Jak čočky reklamovat?
Pročtěte si obchodní podmínky prodejce, od kterého jste kontaktní čočky koupili a řiďte se podle nich. Většinou je třeba vadný kus prodejci doručit a vyplnit reklamační list, který by vám měl prodejce poskytnout – pečlivě popište pociťovanou vadu čočky a nezapomeňte na návrh řešení reklamace, které by vám vyhovovalo.
Dobré je také uvést šarži krabičky a expiraci nebo poslat i blistr, popř. krabičku, kde jsou tyto údaje často také uvedeny, ale není to nutné, prodejce by to neměl neústupně požadovat.
Kontaktní čočka by pak k reklamaci měla být doručena nevyschlá, aby bylo možné prozkoumat ji v normálním stavu. Pokud ji tedy prodejci doručíte v pouzdře s roztokem, bude to zcela vyhovující.
Ze zákona má prodejce 30 kalendářních dní na vyřízení reklamace a tato doba začíná běžet ke dni přijetí reklamovaného zboží prodejcem. Nejpozději 30. den byste se měli dozvědět výsledek reklamace. Pokud se tak nestane, máte právo požadovat za zboží finanční náhradu, ať je reklamace uznána nebo ne.
Přihlášení
Mapa specialistů a prodejců
Hlavní partner
18. 10. 2018 - Redakce
PowerBanka jako dárek při nákupu 2 boxů Biotrue ONEday - s těmi vám nikdy nedojde šťáva.
20. 6. 2018 - Redakce
Ve vybraných optikách: K nákupu 2 balení Acuvue Oasys roztok Complete zdarma.
18. 6. 2018 - Redakce
Letní akce k DAILIES AquaComfort Plus: 5 dní nošení zdarma a dárek k prvnímu nákupu. Mapa zapojených optik v odkazu.
Anketa
Jak často nosíte kontaktní čočky?
1-2x za týden | 22 x |
|
|
3-5x za týden | 13 x |
|
|
každý den | 50 x |
|
Celkem odpovědí: 85
Profily značek
AIR OPTIXTM AQUA | |
ACUVUE® | |
Bausch&Lomb | |
Coopervision |
Air Optix AquaSofLens 59 BiofinityDailies AquaComfort PlusAcuvue OasysAvairaPureVision 1-Day Acuvue TruEye
K článku nejsou zatím žádné komentáře.
Přidat komentář
Údaje označené * jsou povinné.